Vindbaarheid website - hoger in Google

Vinden jouw klanten je website nog wel?

Kees heeft een autobedrijf in het midden van het land. Occasions, onderhoud, plaatwerk, poetsen, prachtig werk. Hij liet een mooie website bouwen en was heel trots over het eindresultaat.

Bij het ontwikkelen van die website droomde hij van nieuwe klanten en groei van zijn bedrijf. Prachtige foto’s, klinkende teksten. Nu, drie jaar later, ziet Kees de omzet steeds verder teruglopen. Hij heeft geen idee hoe dat komt. Bij zijn collega’s loopt het een stuk beter..

Google gaat aan je voorbij

Hij weet niet hoeveel mensen die mooie website eigenlijk bezoeken. Laat staan dat hij weet via welke zoekwoorden ze zoeken. Kees heeft al maanden niets meer aan zijn website gedaan. Google gaat elke dag aan hem voorbij. Net als zijn gedroomde klanten.

Websites verouderen heel snel

Met een website is het zoals met auto’s, die moeten regelmatig naar de garage voor een servicebeurt. Websites verouderen snel, tegenwoordig nog veel sneller als pak ‘m beet, 5 jaar geleden. Vernieuwen, actueel houden én actief zijn op social media zijn absoluut noodzakelijke investeringen om als bedrijf in de picture te blijven.

Dus investeren in de vindbaarheid van je website

Die site kan nog zo prachtig en functioneel zijn, je potentiële klanten moeten jou en je site wel kunnen vinden. Dus moet je zeker ook investeren in de vindbaarheid van je website.

Techniek en hoe mensen zoeken

Die vindbaarheid heeft alles te maken met de techniek achter je website en kennis over hoe mensen zoeken. De techniek rond vindbaarheid in zoekmachines – Search Engine Optimization, oftewel SEO – is inmiddels een vak apart geworden en vraagt om specialistische kennis op dit gebied. Het stelt steeds zwaardere eisen aan de website.

Google gebruikt heel veel criteria

Mensen die via internet zoeken, gebruiken Google. Tikken zoekwoorden in. Google analyseert websitepagina’s en toont die op een bepaalde volgorde. Het liefst sta je natuurlijk bovenaan. Wie niet? Maar er zijn honderden criteria waarmee Google rekening houdt bij de volgorde van het tonen van websitepagina’s. Dat zijn niet alleen die zoekwoorden.

Wanneer ga je dalen in de resultatenlijst?

Google kijkt naar inhoud van de geplaatste teksten, plus zaken als de laadsnelheid van de websitepagina, de populariteit van de pagina (hoeveel bezoekers trekt de pagina, welk klikpad volgen ze en hoe lang blijven ze er?), of de website goed te lezen is op mobile of tablet, en nog veel meer. Als langere tijd een van die vele criteria onvoldoende aandacht heeft gehad, gaat jouw positie in de resultatenlijst van Google dalen.

Website is voor je klant

Goed, uiteindelijk is een bezoeker op een webpagina van jouw site uitgekomen. Maar dan? Alles moet ook daar direct kloppen qua tekst en beeld: ziet de bezoeker niet binnen 2 seconden waar hij of zij naar op zoek is, dan haakt die direct af. En zoekt verder, misschien wel bij jouw grootste concurrent. Het is dus zaak om de juiste informatie helder te presenteren, bovenaan je pagina in de titel en in de eerste alinea.

Net een etalage

In gesprekken met ondernemers vergelijk ik een website met een autoshowroom. De eigenaar moet z’n showroom regelmatig aanpassen: de nieuwste modellen laten zien, mooie aanbiedingen doen en regelmatig de ramen lappen. Het trekt publiek en ze blijven geïnteresseerd kijken, of – nog beter! – stappen de showroom in.

Kiezen ze voor jouw winkel?

Investeer je niet in je etalage, laat je de boel de boel, vergeet je de ramen te lappen, dan lopen potentiële klanten je showroom voorbij en gaan ze naar de overkant. Daar staan namelijk wél de nieuwste modellen te blinken.

Regelmatig je website updaten

Investeren in de vindbaarheid èn het actueel houden van je website blijft dus noodzakelijk. Actualiseer je website om de paar dagen als je veel pagina’s en producten hebt. Heb je een slechts 1 dienst zoals een coachingpraktijk, dan kan de frequentie naar 1 x per week. Actualiseren kan door regelmatig een nieuwsbericht of blog te plaatsen, een paar webpagina’s te updaten, of nieuwe medewerkers te presenteren.

Hoe dan ook, investeer in je etalage én je website. Daar wordt niet alleen Google blij van, maar vooral ook je klanten en je potentiële klanten. Dáár gaat het uiteindelijk om!

Ik help je

Ben je op zoek naar advies over vindbaarheid en het updaten van je website, of wil je een gedegen onderzoek, dan kan ik je daarbij helpen.  Kijk ook op mijn websitepagina over SEO (hoger in Google) en website optimalisatie of neem vrijblijvend contact op voor een gratis Management Report.

Deel dit artikel:

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *