Blog-Van Os Marketing-marketingstrategie-de waarom-vraag

De waarom-vraag

Eerst de marketingstrategie en dan pas de marketingtools

Klanten bellen, productie draaien, medewerkers die vragen hebben. Je dagen, weken, maanden zitten vol met werk. Gelukkig! Toch schieten er soms zaken bij in. Meer aan marketing gaan doen, de website die nodig vernieuwd moet worden, deelnemen aan die grote vakbeurs, of toch maar niet, een nieuwe brochure of een nieuwsbrief?

 

Ik krijg vaak dit soort vragen: ‘ik wil een nieuwe website, kun jij dat regelen?’, of ‘we willen een nieuwsbrief, of naar een beurs in Duitsland’. Als ik dan verder doorvraag over de doelgroep, het waarom, het doel, of wát je wilt communiceren, blijft het vaak even stil.

De marketingtools, daar gaat het vaak over, zelden het waarom. Ik trap dan op de rem en ga samen met de ondernemer terug naar het begin: waarom doe je wat je doet in je bedrijf?

Nadenken over waarom je doet wat je doet

Juist dat nadenken is belangrijk. Reflecteren. Waarom ben je gaan ondernemen? Hoe zie je de komende jaren voor je? Strategie dus. Alleen dán kom je tot een verantwoord strategisch plan waarin je duidelijk krijgt waarom je er bent en wat je doet voor wie. Als je strategie helder is volgt er een marketingplan en pas daarná de tools, zoals een nieuwe website of een beursstand.

Koop jij zomaar spontaan een auto?

Ik vergelijk het met een auto kopen. Koop jij zomaar bij de eerste de beste dealer? Waarschijnlijk niet. Je denkt eerst na, zoekt, selecteert, beantwoordt je eigen vragen: moet het gezin mee of alleen m’n partner, moet ik er mee voor de dag kunnen komen bij mij klant of moet ik in het weekend ook bouwmaterialen of een elftal kunnen vervoeren, wordt het een nieuwe of een youngtimer, benzine of diesel, hoe lang moet die auto meegaan, enzovoorts.

Anders gezegd, je wilt wel een nieuwe website (‘een nieuwe auto kopen’) maar alleen als je eerst over het ‘waarom’ hebt nagedacht.

Jij gaat kiezen

Een strategiesessie biedt meestal uitkomst. Niet alleen de ondernemer, maar ook medewerkers denken mee: de professionals op de werkvloer, verkopers, de chef werkplaats, engineers of de receptioniste. Samen kijk je naar de sterktes en zwaktes van het bedrijf en naar de kansen en bedreigingen in de markt. Als dat inzichtelijk wordt, is het tijd voor verantwoorde keuzes. Waar en van wie neem je afscheid? Wat wil je nu écht? Eindeloos offertes uitbrengen en opdrachten waaraan je niets verdient? Kleine klusjes voor particulieren? Of kiezen voor jouw favoriete klanten en opdrachten waaraan je wel verdient? Oren en ogen gaan open, merk ik.

Wie is jouw favoriete klant?

Je kent het wel: de telefoon gaat, je ziet wie er belt. Meteen opnemen, want met die klant kun je door één deur. Aan een half woord genoeg. Had je maar meer van dat soort opdrachtgevers.. Gelukkig kan dat. Ga je specialiseren. Zoek uit waar je echt goed in bent, waar vraag naar is en richt je daarop. Jouw ideale klanten komen dan bijna vanzelf.

Prijs is geen issue meer

Kiezen kan spannend zijn. Want je zegt ‘nee’ tegen bepaalde klanten en ‘ja’ tegen anderen: klanten die jij graag bij de voordeur hebt staan. Jij weet wat ze willen, je kent hun kwaliteitseisen, productwensen, ict-eisen. Prijsonderhandelingen of kortingen? Dat zijn geen issues meer. Dat is lekker werken. Jij bent dé leverancier die je klanten zoeken.

Eerst de strategie en dan de marketing

Na een strategiesessie ontstaat een duidelijk beeld van de organisatie. Een visie op de toekomst. En een missie, ofwel waarom doe je de dingen die je doet. De volgende stap is dan eigenlijk niet meer zo moeilijk: een strategisch plan met daarbij een marketingplan.

Over dat marketingplan én de bijbehorende marketingtools een volgende keer.

Wil je nu alvast sparren over jouw strategie? Neem contact op! Ook waardeer ik het als je reageert of dit blog deelt op social media.

>> Meer lezen over marketingstrategie?

Deel dit artikel:

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *